براساس شفاف سازی که امروز روابط عمومی بورس کالا در خصوص نامه لغو عرضه دنا از سوی وزارت صمت انجام داد، از محتوای این شفاف سازی اینگونه برمی آید که وزارت صمت برخلاف آنکه خود را حامی عرضه خودرو در بورس اعلام می کند اما در باطن مخالف عرضه خودرو از جمله خودروی دنا یا حتی شاهین و ۲۰۷ در بورس است.
در شفاف سازی بورس کالا آمده است؛ این شرکت پس از دریافت نامه لغو مجوز عرضه خودرو با ارسال نامهای به وزارت صمت و با توجه به آنکه محتوای نامه وزارت صمت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس با دیدگاه و موضع شفاف وزیر صمت، مغایرت داشت، درخواست شفاف سازی کامل این موضوع را اعلام کرد. به گونهای که در نامه بورس کالا عنوان شد که آیا منظور وزارت صمت توقف عرضه همه خودروها در بورس است یا صرفا عدم پذیرش خودروهای جدید در بورس کالا را شامل میشود.
همچنین تاکید شد که با توجه به موافقت کامل وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس در طول جلسه مورخ ۲۱ تیرماه شورای عالی بورس، برای روشن شدن موضوع، نظر وزیر نیز اخذ شود.
در پایان هم اعلام شد که طبق نامه ۲۴ دی ماه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای عالی بورس به رییس سازمان بورس، لازم است تا نظرات وزارت صمت در جلسه شورای عالی بورس بررسی و تصمیم گیری در این زمینه صورت گیرد.
در پاسخ وزارت صمت به نامه بورس کالا نیز عنوان شد که منظور از لغو عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، پذیرشهای بعد از تاریخ دهم آبان ماه سال جاری یعنی زمان اتمام ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی است و ضروری است از پذیرش خودروهای جدید تا تعیین تکلیف موضوع ممانعت شود که این موضوع شامل خودروی دنا میشود.
پیگیری ها و شواهد نشان می دهد با وجود آنکه سخنگوی وزارت صمت در گفت و گو با رسانه ها اعلام می کند که از عرضه خودرو در بورس حمایت می کند اما در باطن، مخالف عرضه خودروهایی از جمله دنا، شاهین و پژو ۲۰۷ خود وزارت صمت است، در غیراینصورت قطعا در این چندماه اعتقاد خود را به کرسی می نشاند.
حال این پرسش مطرح می شود که آیا واقعا مشکل کار برای حذف رانت بازار خودرو و شفافیت در معاملات، شورای رقابت است یا وزارت صمت؟!